Antonius, eremita
7. května, připomínka | |
Postavení: | poustevník |
Úmrtí: | 1073 |
ŽIVOTOPIS
Pochází z Ruska od Černigova. Ve své zbožnosti přešel k asketickému životu jeskynního poustevníka. Duchovní vedení pak hledal na hoře Athos u tamního igumena a na jeho doporučení se později vrátil na Rus, aby tam zavedl mnišský život. Novou jeskynní poustevnu si zbudoval u Dněpru nedaleko Kyjeva. Pro politické poměry se odtud vzdaloval a opět vracel. Založil tam jeskynní klášter, ale sám až do smrti žil jako poustevník.ŽIVOTOPIS PRO MEDITACI
Narodil se r. 983 ve městě Lubiči, nedaleko Černigova. Jeho civilní jméno bylo Antipa a až později přijal jméno Antonín. Od mládí žil ve zbožnosti a když se dozvěděl o asketickém životě mnichů, chtěl je napodobovat. Zprvu se věnoval modlitbě ve vlastní jeskyni a pak odešel na horu Athos, kde vstoupil do kláštera. Svým asketickým životem udivoval i starší mnichy a představený kláštera ho později poslal na Rus, aby tam šířil mnišský život.
Antonín se vrátil do Kyjeva asi kolem r. 1013 a po delším hledání si našel místo v hustém lese v jeskyni, poblíž břehu Dněpru nedaleko Kyjeva.
Po smrti knížete Vladimíra se dostal k moci vládychtivý Svjatopolk a začalo se šířit bezpráví. Antonín se prý vrátil na Svatou horu do doby, než se poměry na Rusi zlepšily. Pak opět přišel ke Kyjevu r. 1028 a usadil se nedaleko původního místa, v Hilarionově jeskyni. Hilarion se zatím stal kyjevským metropolitou.
Antonína v jeho jeskyni navštěvovalo dost lidí. Někteří potřebovali duchovní radu, jiní přišli pro požehnání, ale někteří měli zájem i o jeho následování. Jednalo se asi o patnáct bratrů, kteří začali žít v blízkosti Antonína a zvolili si ho za svého duchovního rádce. Mezi jeho novými spolubratry byl i Varlaam, syn bojara Jana, a knížecí sluha Efrém. Nahněvaný Jan pak vtrhl mezi jejich společenství, mnichy rozehnal a Varlaama odvlekl s sebou. Také kníže Izjaslav nařídil proti Antonínovi zakročit, ale na přímluvu kněžny nakonec již odcházejícího starce vrátil.
Spolubratři si vybudovali spojenými silami skalní kostel a základní vybavení kláštera - Kryptenské laury. Antonín chtěl žít v samotě a tak spolubratrům doporučil za představeného Varlaama. sám pak žil v nedaleké jeskyni.
Počet mnichů stále vzrůstal a proto postavili nový dřevěný kostel, zasvěcený Zesnutí Bohorodičky. Antonín pak vyžádal na knížeti povolení stavby dřevěných domků a zdi kolem kláštera. Klášter se však nazývá Pečerským (jeskynním), protože se tam dříve žilo v jeskyních.
Antonín měl prý dar zázraků a proroctví. Kníže Izjaslav chtěl před válkou od Antonína požehnání a ten mu předpověděl, že bude poražen. Proroctví se splnilo a nepřátelé začali rabovat zemi. Kníže se zdráhal znovu vytáhnout do boje a došlo ke vzpouře. Knížeti později namluvili, že ji měl na svědomí Antonín a ten znovu musel před ním utíkat. Uchýlil se do Černigova, pod ochranou knížete Svjatoslava. K návratu se odhodlal až se Izjaslav přesvědčil o jeho nevině.
Antonín je počítán mezi zakladatele mnišství na Rusi a zemřel v den a hodinu, kterou předpověděl. Z jeho jeskyně se pak stal i jeho hrob.
PŘEDSEVZETÍ, MODLITBA
I člověk dnešní doby potřebuje určitou samotu s Bohem a přímluvu těch, kteří mu zasvěcují svůj život a rozhodli se žít jen ve společenství s ním a pro něho. Je to život hlubší modlitby, v němž dochází k prožívání sounáležitosti s Bohem. Znovu se rozhodnu pro život modlitby a duchovní obnovy. K obrácení se k Bohu si ve svém nitru vytvořím svou poustevnu, v níž se nenechám rušit světem.Bože, Tys vedl svatého Antonína k poustevnickému životu, aby Ti sloužil postem a modlitbami; na jeho přímluvu pomáhej i nám, ať dovedeme ovládnout sami sebe, abychom vytrvali v Tvé službě a nadevšechno Tě milovali. Skrze Tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s Tebou v jednotě Ducha svatého žije a kraluje po všechny věky věků. Amen
(na podkladě závěrečné modlitby breviáře)
Antonius, eremita (1073); Gisella♦ (1060); Flavia Domitilla (s. I. ex.); Ioannes, ep. Eboracen (721); Rosa Venerini (1728); Flavius et IV socii (s. III/IV); Cenericus (s. VII); Albertus de Bergomo♦ (1279); Augustinus Roscelli (1902); Antonius Bajewski♦ (1941)
© Životopisy zpracoval Jan Chlumský