Used with permission of The Hagiography Circle
(Maria Stella a Sanctissimo Sacramento Adelheidis); Mardosewicz
1. srpna, připomínka | |
Postavení: | mučednice z řádu nazareťanek |
Úmrtí: | 1943 |
ŽIVOTOPIS
Jedná se o řeholnice Kongregace sester Svaté rodiny z Nazareta, z kláštera v Nowogrodku na území Běloruska, postřílené gestapem.Řeholní sliby tyto sestry složily jako nazareťanky a první působily mezi mládeží na území Nowogrodku (nynějšího Navahrudak) od 4. 9. 1929. Již následujícího roku otevřely první školu a ve farnosti Proměnění Páně s velkou obětavostí začaly rozvíjet apoštolské působení, které přerušil až příchod Rudé armády. Při vypuknutí války provedli Sověti krvavé rozdělení Polska společně s Němci. Sestry byly donuceny vzdát se školy i kláštera.
Poté co Němci vytlačili Rusy z východního území Polska, mohly se sestry na čas vrátit do svého kláštera. Tou dobou se němečtí okupanti snažili Bělorusy a Poláky popuzovat proti sobě. V běloruské Baranaviči speciální komando gestapa mělo za úkol terorizovat i okolní obyvatele a 31. 7. 1942 jejich aktivita vyvrcholila popravou 60 lidí. S utrpením okolí stoupala horlivost sester nazareťanek. Nedělaly rozdíl mezi svými a židovskými občany, pomáhaly všem potřebným a rozesílaly balíčky i do Ruska. Tajně vyučovaly po domech a také připravovaly děti k prvnímu svatému přijímání. K adoracím a modlitbě růžence se scházely společně s knězem Alexandrem Zeinkiewiczem.
V noci na 18. července vypuklo masové zatýkání a představená se souhlasem sester, před knězem A.Z. v modlitbě nabídla životy za ty, kteří mají rodiny. Následně byly uvězněným změněny rozsudky smrti za nucené práce v Říši, kam byli 24. 7. vyvezeni. Část jich byla dokonce propuštěna a všichni, za které se sestry modlily, přežili válku.
Sestry se nabídly i za svého kněze hledaného gestapem. Pak 31. 7. obdržely rozkaz, aby se večer dostavily v plném počtu na okrskový komisariát. O sestře Markétě Banásové matka představená rozhodla, aby zůstala a zajišťovala dál péči o nemocné a pronásledovaného kněze. Marné byly některých naděje, že budou následovat transport vyvezených. Došlo k naplnění modlitby: "Bože, je-li potřeba obětovat život za život, ať raději zastřelí nás..."
Za svítání je důstojníci z "rychlé brigády" postříleli v blízkém lese.
Svědectví nakonec podali jednotliví gestapáci. Původem Estonec vypověděl, že před popravou sestry poklekly, modlily se a vzájemně žehnaly. Gestapák Lotyš, který docházel na stravu do polské rodiny Taranowských se hned při snídani chytil za hlavu a vyrážel ze sebe: "Ach, jak ony šly! Bylo to třeba vidět, jak šly!" Na otázku kdo? - odpověděl: "Sestry. Byly skutečně nevinné!"
Pan Cieślewicz se od řidiče gestapáků dověděl, že kati se dohodli splnit sestrám jednu prosbu - po popravě z nich nesundávali hábity. To bylo potvrzeno i při jejich exhumaci v březnu 1945.
ŽIVOTOPIS PRO MEDITACI
Adéla Mardosewicz, pozdější představená Marie Stella od Nejsvětější svátosti, se narodila 14. 12. 1888 ve vesničce Ciasnowce, v dnešním běloruském okrese Njašvim (pův. Niešwiež). V necelých 22 letech, 14. 9. 1910 šla požádat o přijetí do Kongregace sester Svaté rodiny z Nazareta, zvaných krátce nazareťanky. Vzhledem k její srdeční vadě jí hrozilo úplné zamítnutí, ale generální představená, Laureta Lubowitzská si byla vědoma užitečnosti i nemocných členek řádu a umožnila jí mezinárodní noviciát v italské Albane. Zde Adéla složila časné i věčné sliby a stala se vychovatelkou internátní mládeže, sakristiánkou a také vyučovala ekonomii.
Vynikala úctou k Nejsv. svátosti, dobrotivostí a laskavostí k bližním. Po příchodu do Nowogrodku v r. 1936 se stala velkou oporou místním maturantům. Na začátku okupace byla matkou představenou.
Veronika Narmontowicz / Marie Boromea / byla ze všech sester nejmladší. Narodila se 18. 12. 1916 v běloruských Vercjališkách poblíž Grodně. Tam na Štědrý den 1936 vstoupila do Kongregace sester Svaté rodiny z Nazareta. Do Nowogrodku přišla po prvních slibech a za okupace pracovala jako uklízečka v bývalé škole a pak v zemědělství. Dělala dojem citlivé , uzavřené osoby se zodpovědným postojem ke všem svým úkolům, pro které čerpala sílu z vnitřní modlitby. Mučednickou palmu přijala před 27 rokem.
Marie Eugenia /Canisia Mackiewicz/ narozená v Suwalkách ke konci roku 1903 vstoupila do kongregace až téměř ve 30 letech. Pro řeholní život se rozhodla po smrti svého bratra, který byl knězem. Noviciát prožila v Albane v Itálii. Ve vlasti pak působila jako učitelka v Kalisze a r. 1938 přešla do Nowogrodku. K sobě přísná, k druhým shovívavá, získávala mládež pro duchovní život. Svoji hlubokou víru uměla předávat druhým. Ač velmi oblíbená, byla pojmenována "sestra disciplína". Na smrt šla v 37 l/2 letech.
Pavlína Borowik /Marie Felicita/ pocházela z Rodne ležící v současné Siedlské diecézi. Do Kongregace sester Svaté rodiny z Nazareta v Grodni přišla 4. 2. 1932 a po slibech byla přeložena do Nowogrodku. Byla prostá, bez vzdělání a pomáhala ve škole i na internátě. Horlivá byla i v kuchyni a v hospodářství. Oblíbená pro srdečnost, tichost, pokoru a sympatické vystupování, zakončila pozemskou pouť mučednictvím přesně ve 38 letech.
Leokádie Matuszewska / Marie Heliodora / pocházela ze Staré Hutě poblíž Świecka. Základní vzdělání získávala v německé čtyřtřídce. Od ledna 1963 byla v kongregaci v Gorodni. Po noviciátu tam složila první sliby, za dva roky byla poslána do Nowogrodku, kde ji čekala péče o školu i kuchyni. Vyzařovala z ní radost, pro kterou se stala milovanou přítelkyní dětí. Připomíná se její vliv i na nevěřícího ředitele školy za okupace sovětů, který ji uvedl až do své rodiny. Byla tahounem lidí k Bohu. V době mučednické smrti jí bylo 37 l/2 let.
Hedvika Karolina /Marie Imelda od Ježíše / Żak pocházela z polské Osvienčimi, do kongregace nazareťanek vstoupila 13. 5. 1911v Albane, odkud přišla do Nowogrodku jako Adéla Mardosewicz v r. 1936. Byla sakristiánkou a měla péči i o ministranty. Připomínala jim, že tak jako rochety, musí být čisté i jejich duše. Napsala: "Pane, dej, aby má modlitba jako těžký kámen dosáhla dna Božské hlubiny a na povrchu vody způsobila co největší kruhy." Umírala v 50 letech.
Anna Kukolowicz / Marie Rajmunda od Ježíše a Marie / pocházela z Litvy z vilniuské oblasti. Do kongregace byla přijata v běloruské Grodni a do Nowogrodku byla přeložena v roce 1934.Kuchyň, zahrada, hospodářství i úklid ve škole byly prostorem, v němž uplatňovala své schopnosti prosté řeholnice. Neměla vzdělání a trpěla artritidou, přesto se o ní hovořilo jako o pilné včelce. Pro svůj poněkud cholerický temperament mívala se sestrami krátká impulsivní nedorozumění. Vůči žákům se chovala s tichou, přející laskavostí a volný čas ponejvíce trávila v kapli. Při smrti jí bylo bez pár týdnů 51 let.
Julie Rapiej /Marie Sergia od Matky Boží Bolestné / pocházela z Rogožiny od Agustowa. V kongregaci nazareťanek byla od 25.12 1922. Z Gorodně byla po roce vyslaná do Ameriky a věčné sliby skládala až ve Filadelfii. Odtud se v roce 1933 vrátila do vlasti. Když ji sestry před odjezdem z Ameriky upozorňovaly na hrozbu války v Evropě, odpověděla se slovy, že se nebojí: "vždyť nemám nic jiného, co bych mohla Ježíši dát za jeho lásku, toužím mu proto odevzdat svůj život a mučednictví se nebojím." V Nowogrodku byla pomocnou kuchařkou starající se i o hospodářství. Velmi lnula k Panně Marii, o níž ráda mluvila. Sestry prý z ní cítily vyzařování Božího ducha a pokoj, který je naplňoval duševní rovnováhou. Přezdívaly jí "skrytý poklad Nazareta". V hodině smrti jí nebylo ještě ani 43 let.
Josefína Chrobot /Marie Kanuta od Ježíše v Getsemanské zahradě / pocházela z čenstochovské diecéze od Wieluni. Původně se připravovala na manželství, ale při vlastních ohláškách jí prý hlas v nitru poradil, aby si Stanislava nebrala, protože její Ženich čeká v Grodni a jeho zásnubním darem bude červená sukně. Po zrušení zásnub 21. 4. 1921 vstoupila do kongregace nazareťanek. Po deseti letech přišla do Nowogrodku. Pracovala v kuchyni, přes potíže se zdravím si nikdy nenaříkala. Do půlnoci ji bylo možné často najít jak leží v kapli s roztaženýma rukama a v kontemplativní modlitbě. Nejraději rozjímala o Božím milosrdenství k světu. Připomínala si hlas, který ji odvedl od chystané svatby a častěji mluvila o červené sukni, kterou postrádala, ale sestry jí radily trpělivě čekat. V okamžiku mučednické smrti se ukázalo, o jakou červenou sukni šlo. Tato Kristova snoubenka měla při obdržení slíbeného daru 47 let.
Eleonora Aniela /Marie Daniela od Ježíše a Neposkvrněné P. Marie / Jóźwik pocházela z Poizdowu na Podlesí. K nazareťankám vstoupila ve 25 letech v Gorodni. Mimo tříměsíčního večerního kurzu nechodila do žádné školy. Uměla prát, vařit, uklízet. Od roku 1932 byla v Nowogrodku. Pro hosty a kněze byla jakousi Martou z ev., která se však vedle kuchyně (i školní) starala i o refektář. Vynikala skromností, pokorou, láskou k chudým dětem a naučila se žít s vědomím Boží přítomnosti. Na konci života jí bylo 48 l/2 let.
Helena Cierpka /Marie Guidona od Božího milosrdenství/ pocházela z Granowce od Velkopolského Ostrova. V Gorodni byla od února 1927, složila tam věčné sliby a r. 1936 přišla do Nowogrodku. Při práci v hospodářství byla veselá a dbalá pořádku. Vyznačovala se živou vírou, poctivostí a pracovitostí z lásky k Bohu i lidem. Mučednická smrt přišla krátce před jejími 43. narozeninami.
Všechny sestry daly svou smrtí příklad heroické lásky, věrnosti a pravé víry. Papež Jan Pavel II. 5. 3. 2000, při blahořečení těchto 11 řeholnic připomenul v Římě Kristova slova: "Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí svůj život za své přátele." (Jan 15,13)
Alphonsus Maria de, ep. S. Agathæ Gothorum et doctor Eccl. (1787); Petrus Favre♦ (1546); Eleazarus, martyres Antiochiæ VII fratres (kolem r. 170 př. Kr.); Friardus et Secundellus (s. VI); (Maria Stella a Sanctissimo Sacramento Adelheidis); Mardosewicz♦ (1943); Felix, m. Gerundæ (s. IV in.); Friardus et Secundellus (s. VI); Exsuperius, ep. Baiocen. (ca. s. IV); Severus, presb. in Aquitania (ca.500); Ionatus (ca. 690); Ethelwoldus (984); Emericus de Quart♦ (1313); Benvenutus (Iosephus)♦, de Miguel Arahal* (1936); Ioannes♦, religiosus Ord. Eremit. S. Augustini (ca. 1336); Thomas Welbourne♦ (1605); Benvenutus (Iosephus); Maria Stella a Sanctissimo Sacramento (Adelheidis)♦, Mardosewicz* (1943); de Miguel Arahal♦ (1936); Maria Boromea (Veronica)♦, Narmontowicz* (1943); Alexius Sobaszek♦ (1942); Mardosewicz♦ (1943); Maria Boromea (Veronica); Maria Stella a Sanctissimo Sacramento (Adelheidis); Mardosewicz - Maria Boromea♦ (Veronica); Narmontowicz♦, Maria Canisia (Eugenia); Mackiewicz♦, Maria Felicitas (Paulina); Borowik♦, Maria Heliodora (Leocadia); Matuszewska♦, Maria Imelda a Iesu Hostia (Hedwigis Carolina); Żak♦, Maria Raymunda a Iesu et Maria (Anna); Kukolowicz♦, Maria Sergia a Virgine Perdolente (Iulia); Rapiej♦, Maria Canuta a Iesu in Horto Getsemani (Iosepha); Chrobot♦, Maria Daniela a Iesu et Maria Immaculata (Eleonora Aniela); Jóźwik♦, Maria Guidona a Divina Misericordia (Helena); Cierpka♦ (1943)
© Životopisy zpracoval Jan Chlumský