sv. Cyrus
sv. Jan
Cyrus et Ioannes, m. Alexandriæ
31. ledna, připomínka | |
Postavení: | mučedníci |
Úmrtí: | s. IV. |
ŽIVOTOPIS
Ke stručné zprávě Římského martyrologia z r. 2001, že v Alexandrii svatí Cyrus a Jan po mnoha mukách byli pro svou víru v Krista sťati, se můžeme z různých životopisů dozvědět více. Jsou v nich však údaje, které pro rozdílnost jsou zpochybnitelné, ale pravda může být v různých pohledech na jednotlivé útržky zpráv. I při jejich složení zůstává otázka, zda byly poskládány správně a zda do legendy nebylo přimícháno něco, co patří k jiné legendě. Tyto problémy se netýkají pouze dvojice Cyra a Jana.Někde se udává, že oba byli lékaři, jinde to, že lékařem byl Cyrus, který je představován i jako mnich a léčitel, zatímco Jan byl voják.
Ucelenější zpráva, která začíná vyprávěním o Cyrovi jako o lékaři v egyptském hlavním městě Alexandrii, poukazuje na jeho křesťanské ctnosti, zejména na vztah k chudým bez dělání rozdílů a touha šířit evangelium. Snad kvůli tomu byla jeho ordinace otevřená chudým, kteří by na zaplacení doktora neměli. Slovy i životem s láskyplným přístupem ke každému získával nové katechumeny. Vyprávění o něm se doslechl i Jan, pocházející pravděpodobně z Edessy, který byl vojákem v Jeruzalémě. Po zprávě o Cyrovi z vojenské služby prý odešel a stal se jeho učedníkem. Po určitém čase mu pomáhal nejen při léčbě pacientů, ale i v hlásání evangelia. Po vypuknutí tvrdého pronásledování křesťanů odešli spolu někam do Arábie poblíž Rudého moře, kde byl Cyrus rozhodnut žít mnišským životem a podle potřeby i léčit. Některé legendy uvádějí připojení Jana z Edessy (dnes Şanlıurfa v Turecku) k Cyrovi až klášteře poblíž Rudého moře. Na příběhu je ale podstatný závěr, že těmto dvěma nebyli lhostejní uvěznění křesťané a že se je vydali navštívit, aby posílili jejich víru a podle možností jim pomohli.
Oba pak za to podstoupili mučení a smrt pro neochvějnost víry v Krista. A tak podali velmi silné svědectví o Kristu.
Za místo je udáváno vězení v Canopusu u Menouthis (dnes obě města vlivem přírodních katastrof už zmizela v moři) poblíž Alexandrie v Egyptě. V Menouthis stál později nad jejich hrobem kostel a u hrobu byly zaznamenány zázraky uzdravení. Ostatky mučedníků Cyra a Jana údajně do Říma přenesli mniši Grimaldus a Arnulf asi za papeže Honoria I. Relikvie byly uloženy v menším kostele na Via Portuense na pravém břehu Tibery. Cyrovi a Janovi pak byly v Římě zasvěceny ještě 4 kostely.
Ioannes Bosco (1888); Victorinus, Victor, Nicephorus, Claudius, Diodorus, Serapion et Papias, m. Corinthi (asi 250); Metranus (asi 249); Cyrus et Ioannes, m. Alexandriæ (s. IV.); Geminianus, ep. Mutinen. (s. IV.); Abraham, ep. Arbelen (345); Iulius, presb. (s. IV. in.); Marcella, vidua romana (410); Mædhoc seu Aidanus (asi 626); Waldus (s. VII.); Eusebius, eremita (884); Ludovica Albertoni♦ (1533); Franciscus Xaverius Maria Bianchi (1815); Maria Christina di Savoia♦ (1836); Augustinus Pak Chŏng-wŏn et V socii: Petrus Hong Pyŏng-ju, Magdalena Son So-byŏg, Agatha Yi Kyŏng-i, Maria Yi In-dŏg, Agatha Kwŏn Chin-i (1840); Ludovicus Talamoni♦ (1926); Candelaria a Sancta Iosepha /Susana/ Paz Castillo Ramirez♦ (1940)
© Životopisy zpracoval Jan Chlumský