Foto © Provincie kapucínů v ČR
Foto © Provincie kapucínů v ČR
Zacharias et Elisabeth
23. září, připomínka | |
Postavení: | rodiče sv. Jana Křtitele |
Úmrtí: | I. s. |
Patron: | pilařů |
Atributy: | Zachariáše: kaditelnice, kniha nebo svitek, tabulka s nápisem, židovský kněz Alžběty: starší žena v dlouhém šatě, těhotná nebo s dítětem v náruči, beránek |
ŽIVOTOPIS
Zachariáš byl zbožný kněz v judských horách a jeho manželka, Alžběta byla příbuznou Panny Marie. Ta ji přišla po Zvěstování navštívit a zřejmě zůstala do narození Jana Křtitele. Zachariáš, který neuvěřil andělově zprávě, že bude mít syna Jana, byl pak do jeho obřízky němý.ŽIVOTOPIS PRO MEDITACI
Dlouho spolu žili jako bezdětní manželé v Ain Karim v judských horách. Lukášovo evangelium o nich říká: "Oba byli spravedliví před Bohem a žili bezúhonně podle všech přikázání a nařízení Páně. Neměli však děti, protože Alžběta byla neplodná a oba již byli pokročilého věku." (Lk 1,6-7)
Zachariáš byl knězem z Abiášovy kněžské třídy. Pocházel z rodu lévijců, které král David rozdělil do 24 tříd. Abiášova byla osmá. Na každou připadla 2x za rok týdenní služba v jeruzalémském chrámu. Kadidlovou oběť ráno i večer přinášel kněz vylosovaný ze třídy, která měla službu. Jednou, když los určil Zachariáše a on vešel do nejposvátnější části chrámu obětovat, zjevil se mu na pravé straně kadidlového oltáře anděl Gabriel a řekl mu: "Neboj se, Zachariáši, neboť tvá modlitba je vyslyšena; tvoje žena Alžběta ti porodí syna a dáš mu jméno Jan. Budeš mít radost a veselí a mnozí se budou radovat z jeho narození..." Zachariáš zapochyboval, že by s Alžbětou ještě mohli mít dítě, a to dokonce předchůdce Mesiáše. Žádal znamení a proto uslyšel z andělových úst: "zůstaneš bez řeči a nebudeš moci promluvit až do dne, kdy se to stane, protože jsi neuvěřil mým slovům, která se naplní ve svůj čas."
Tak se stalo a teprve osmého dne po narození dítěte, když došlo k obřízce, při které se dávalo jméno a Zachariáš napsal na tabulku "Jeho jméno je Jan", otevřela se mu ústa a chválil Boha. Bible uvádí jeho prorocký chvalozpěv (Lk 1,67-79), který se církev denně modlí v ranních chválách.
O konci Zachariášova života Baronius ve spisu ze 3. století uvádí, že byl na rozkaz krále Heroda zavražděn a jeho krev zanechala na chrámovém dláždění nesmazatelné stopy. Východní církev vzpomíná nalezení jeho ostatků (11. 2.), které byly v roce 415 přeneseny do Konstantinopole.
Alžběta byla rovněž z kněžského rodu, a protože byla Mariinou příbuznou, předpokládá se, že její otec byl levita a matka z Davidova rodu, tedy z kmene Judova. Alžběta byla k Božímu plánu otevřenější, jak vidíme z uvítacího pozdravu své mladší příbuzné, v níž působením Ducha svatého poznala matku Mesiáše. Tento její pozdrav "Požehnaná tys mezi ženami a požehnaný plod života tvého!" opakujeme při každé modlitbě "Zdrávas Maria." Alžběta ve velké pokoře dodala: "Jak jsem si zasloužila, že matka mého Pána přišla ke mně? Vždyť jakmile zazněl tvůj pozdrav v mých uších, dítě se živě a radostně pohnulo v mém lůně! Blahoslavená, která jsi uvěřila, že se splní to, co ti bylo řečeno od Pána!" V duchu se pak připojovala k Mariině chvalozpěvu "Velebí má duše Pána..", který se církev modlí denně ve večerních chválách." Skrze Zachariášův chvalozpěv a opakování pozdravu od Alžběty stali se rodiče sv. Jana Křtitele každodenními průvodci církve.
PŘEDSEVZETÍ, MODLITBA
Věnuji dnes chvíli rozjímání o souvislostech Mariiny návštěvy u Alžběty nebo se s rozjímáním pomodlím Zachariášův chvalozpěv:"Pochválen buď Hospodin, Bůh Izraele, neboť navštívil a vykoupil svůj lid! Vzbudil nám mocného spasitele z rodu svého služebníka Davida, jak slíbil od pradávna ústy svých svatých proroků; zachránil nás od nepřátel, z rukou všech, kdo nás nenávidí. Slitoval se nad našimi otci, rozpomenul se na svou svatou smlouvu, na přísahu, kterou se zavázal našemu otci Abrahámovi: že nám dopřeje, abychom mu beze strachu a vysvobozeni z rukou nepřátel zbožně a spravedlivě sloužili po všechny dny svého života. A ty, dítě, budeš prorokem Nejvyššího, neboť půjdeš před Pánem připravit mu cestu, dát jeho lidu poznání spásy v odpuštění hříchů z milosrdné lásky našeho Boha, s kterou nás navštívil ten, který vychází z výsosti, aby zazářil těm, kdo žijí v temnotě a v stínu smrti, a uvedl naše kroky na cestu pokoje" (Lk 1,68-79).
Bože našich otců, Tys povolal svatého Zachariáše a Alžbětu za rodiče Jana připravujícího cestu Tvému Synu; na jejich přímluvu pomáhej také nám, ať dosáhneme věčné spásy. Skrze Tvého Syna Ježíše Krista, neboť on s Tebou v jednotě Ducha svatého žije a kraluje po všechny věky věků. Amen
(na podkladě závěrečné modlitby breviáře)
Pius de Pietrelcina (1968); Zacharias et Elisabeth (I. s.); Linus Pp (s. I.); Constantius, mansionarius (s. V); Adamnanus (704); Petrus Acotanto♦ (asi 1187); Helena Duglioli♦ (1520); Christophorus, Antonius et Ioannes, m. in Mexico (1527-1529); Maria Æmilia Tavernierw (1851); Sophia Ximénez Ximénez♦, Maria a Purificatione a Sancto Ioseph Ximénez et Maria Iosepha del Río Messa (1936); Ascensio a Sancto Iosepho Calasanctio Lloret Marco♦ (1936); Bernardina Jablonska♦ (1940); Iosephus Stanek♦ (1944); Sossus, 23 sept. (ca. 305); Andreas, Ioannes (post 881); Gulielmus Way♦ (1588); Vincenti us Ballester Farw (1936)
© Životopisy zpracoval Jan Chlumský