místo narození
sv. Rodina z lidového betlému
Sollémnitas Natívitas Dómini nostri Iesu Christi
25. prosince, slavnost |
ŽIVOTOPIS
K historii:Liturgické slavení Kristova narození začalo asi ve 3. století a tato oslava v Římě je údajně poprvé doložena r. 336. O historičnosti narození není pochyb. Vedle evangelistů o ní píší starověcí dějepisci židovští i pohanští (Josef Flávius, Tacitus aj.). Dějepisná fakta však nejsou tím podstatným. Křesťanská oslava narození má být především připomínáním Boží lásky a cesty pro naši spásu, a proto projevem naší velké vděčnosti a otevření se Bohu.
Betlémská událost je ztvárněná stavbou „jesliček“. Je to tradice, která má sloužit k rozjímání a pochází od sv. Františka z roku 1223.
Andělský chvalozpěv nad Betlémem nám připomíná dvě podmínky pro skutečný mír na zemi: vzdávat slávu Bohu a mít dobrou vůli.
ŽIVOTOPIS PRO MEDITACI
Tuto výzvu vyslovil papež Jan Pavel II., který připomenul, že „svět je dějinami spásy“ a „Kristus je světlo naděje pro všechny.“
Toto Dítě je opravdovým nositelem pokoje a pravého štěstí. Těm, kdo ho přijali, nic nechybí. Co je k tomu potřebné? – Nejprve se před ním zastavit a za druhé ho přijmout. Přijmout ho ve svém srdci s vírou, přijmout tak, že mu dáme prostor v životě, přijmout ho jako cestu a pravdu, vždyť Ono je Život.
Jeho přijetí je tajemstvím svobody a radosti v srdci. – A to je tajemství Vánoc, jak na ně poukázal Jan Pavel II.
Jde o dítě a dítě potřebuje lásku. Je odkázané na pomoc druhých, u nichž budí často rozdílné emoce. Svou bezmocí u mnohých budí soucit, některým se ho však nedostává a místo něj mají v srdci nenávist a po ruce výmluvu i zbraně a dovedou i děti zabíjet. Takoví se ochuzují o tajemství Vánoc. Vánoce jsou především tajemstvím lásky – „Lásky Otce, který poslal na svět svého jednorozeného Syna, aby nám darováním svého života přinesl spásu.“ (srov. 1 Jan 4,8-9). Láska je vždy svobodná, úžasná a plná radosti i v utrpení. Bůh nás k ní povolává a jsme obdarováni už tím, že je nám dovoleno se rozhodnout a On sám se vydává do našich rukou v každém dítěti. (srov. Mk 9,37; Mt 18,5; Lk 9,48)
Jsou to slova starozákonního proroka, který toto Dítě představuje jako budoucího vladaře, podivuhodného rádce, knížete pokoje bez konce na Davidově trůně. Kdo je tímto Dítětem? - Předpovězený potomek z rodu Abrahámova a Davidova, v němž se uskuteční všechy přísliby dané praotcům, jak zdůraznil evangelista Matouš. Ev. Lukáš s pohledem do budoucna zaznamenává jeho narození v chudobě, ale hned připomíná, že už od počátku je Pán a „Syn Nejvyššího“ (srov. Lk 1,32), tedy Syn Boží.
Celou událost narození dál popisuje slovy, která o půlnoční mši svaté jsou čtena z evangelia: „V těch dnech vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby se v celé říši provedlo sčítání lidu. To bylo první sčítání a konalo se, když byl v Sýrii místodržitelem Kvirinius. Šli tedy všichni, aby se dali zapsat, každý do svého města. Také Josef se odebral z galilejského města Nazareta vzhůru do Judska do města Davidova, které se jmenuje Betlém, protože byl z rodu a kmene Davidova, aby se dal zapsat spolu s Marií, sobě zasnoubenou ženou, která byla v požehnaném stavu. Když tam byli, naplnil se jí čas, kdy měla porodit. A porodila svého prvorozeného syna, zavinula ho do plenek a položila do jeslí, protože v zájezdním útulku nebylo pro ně místo. V té krajině nocovali pod širým nebem pastýři a střídali se na hlídce u svého stáda. Najednou u nich stál anděl Páně a sláva Páně se kolem nich rozzářila a padla na ně veliká bázeň. Anděl jim řekl: „Nebojte se! Zvěstuji vám velikou radost, radost pro všechen lid: V městě Davidově se vám dnes narodil spasitel – to je Kristus Pán. To bude pro vás znamením: Naleznete děťátko zavinuté do plenek a položené v jeslích.“ A náhle bylo s andělem celé množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: „Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem, v kterých má (Bůh) zalíbení.“ (Lk 2,1-14)
Evangelium mše svaté slavené za dne nám tuto Lásku ukazuje jako světlo a Slovo, které bylo od počátku a skrze něž všechno povstalo. Ev. Jan říká: „V něm byl život, a ten život byl světlem lidí. ... Do vlastního přišel, ale vlastní ho nepřijali. Všem, kdo ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi, těm, kdo věří v jeho jméno, kdo se zrodili ne z krve, ani z vůle těla, ani z vůle muže, ale z Boha. A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Viděli jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy.“(Jan1,4,11-14) – To je skutečnost a význam Vánoc.
Vánocemi je odstartován převratný boj mezi temnotami a světlem, mezi smrtí a životem, mezi nenávistí a láskou. A Láska, která tohoto dne přišla na svět, podivuhodně zvítězila na kříži, jehož smysl ještě podivuhodněji změnila.
Světlo lásky, šířené symbolicky z Betléma*, se mysticky dotýká mnoha srdcí svým světlem i teplem, a je oznamovatelem důvodu k radosti.
PŘEDSEVZETÍ, MODLITBA
Musím se rozhodnout jaký prostor Ježíši ve svém životě daruji. Obdarování od něj bude mnohem větší. Zůstává jen otázkou, jak je přijmu?Bože, Tys obdivuhodně stvořil člověka, a s ještě větší láskou jsi ho obnovil, vždyť Tvůj Syn se stal jedním z nás a má účast na našem lidském životě; dej, ať my máme účast na jeho božství. Neboť on s Tebou v jednotě Ducha svatého žije a kraluje po všechny věky věků. Amen
(závěrečná modlitba z breviáře)
POZNÁMKA
Vysvětlení k době vánoční, která končí nedělí po 6. lednu (na niž připadá svátek Křtu Páně), je v úvodních informacích na http://sancti.catholica.cz/?a=11
*Betlémské světlo putující Evropou, které se každoročně zapaluje v Betlémě, rozvážejí skauti. O neděli Gaudete je rakouští skauti předávají ve Vídni delegacím z celé Evropy. Zde je přebírají i brněnští skauti, kteří je v sobotu před 4. nedělí adventní rozvážejí u nás za pomocí dalších bratrů.
Sollémnitas Natívitas Dómini nostri Iesu Christi; Anastasia (s. III./IV.); Eugenia, m. Romæ (s. III./IV.); Iovinus et Basileus (s. III./IV.); Petrus Venerabilis♦ (1156); Bentivolius de Bonis♦ (1232); Petrus Nolascus (1258); Michael Nakashima♦ (1628); Antonia Maria Verna (1838); Maria ab Apostolis (Maria Teresia)Wüllenweber♦ (1907); Albertus (Adamus) Chmielowski (1916); Fracasso Theodora /Elie a Sancto Clemensia/ Fracasso (1927)
© Životopisy zpracoval Jan Chlumský