Feria secunda infra Octavam Paschæ
1. dubna, slavnost |
ŽIVOTOPIS
Mezi zásadními ustanoveními II. vatikánského koncilu je dán důraz na to, aby při uvádění liturgických památek mělo vždy přednost Kristovo tajemství před památkami svatých. Také v tomto hagiografickém díle, sestaveném podle svátků, je proto upřednostňováno slavení Kristova tajemství, před kterým má ustoupit slavení svátků světců.Významné svátky, které vyjdou do tridua a velikonočního týdne se překládají, katolické kalendáře mají zdůraznit význam těchto dnů a u názvů jednotlivých dnů uvádějí slovo velikonoční.
Význam dalších dnů je shodný, ale pondělí, jako druhý svátek velikonoční, není pracovním dnem a o to více bychom měli mít v srdci podíl na radostném slavení Kristova vítězství - z vděčností prožívat hlubší spojení s ním.
/V poznámce jsou vysvětleny symboly, které souvisí s velikonočním slavením./
ŽIVOTOPIS PRO MEDITACI
Při včerejší večerní mši svaté jsme mohli slyšet jiné evangelium než ráno, ale podobně ukazovalo na to, jak učedníci ještě nerozuměli Písmu, a proto měli těžkosti s přijetím zprávy o zmrtvýchvstání Pána. To se však měnilo s každou zkušeností při setkání s ním. Mnozí až postupně chápali skutečnost, že Nový zákon je naplněním Starého zákona. O tom všem vypráví toto evangelium podle Lukáše:
»Dva z Ježíšových učedníků se ubírali toho dne (prvního po sobotě) do vesnice zvané Emauzy, která je vzdálena od Jeruzaléma šedesát honů. Hovořili spolu o tom všem, co se stalo. Jak tak hovořili a uvažovali, přiblížil se k nim sám Ježíš a připojil se k nim. Ale cosi jim jako by zadržovalo oči, takže ho nepoznali. Zeptal se jich: "O čem to cestou spolu rozmlouváte?" Zastavili se celí smutní. Jeden z nich — jmenoval se Kleofáš — mu odpověděl: "Ty jsi snad jediný, kdo se zdržuje v Jeruzalémě a neví, co se tam tyto dny stalo." Zeptal se jich: "A co se stalo?" Odpověděli mu: "Jak Ježíše z Nazareta, který byl prorok, mocný činem i slovem před Bohem i přede vším lidem, naši veleknězi a přední mužové odsoudili k smrti a ukřižovali. My však jsme doufali, že on je ten, který má vysvobodit Izraele. A k tomu všemu je to dnes třetí den, co se to stalo. Některé naše ženy nás sice rozrušily: Byly časně ráno u hrobu, nenalezly jeho tělo, přišly a tvrdily, že měly i vidění andělů, a ti prý říkali, že on žije. Někteří z našich lidí odešli k hrobu a shledali, že je to tak, jak ženy říkaly, jeho však neviděli."
A on jim řekl: "Jak jste nechápaví a váhaví uvěřit tomu všemu, co mluvili proroci! Což to všechno nemusel Mesiáš vytrpět, a tak vejít do své slávy?" Potom začal od Mojžíše, probral dále všechny proroky a vykládal jim, co se ve všech částech Písma na něj vztahuje. Tak došli k vesnici, kam měli namířeno, a on dělal, jako by chtěl jít dál. Ale oni na něho naléhali: "Zůstaň s námi, neboť se připozdívá a den se už nachýlil." Vešel tedy dovnitř, aby zůstal s nimi. Když byl s nimi u stolu, vzal chléb, pronesl nad ním požehnání, rozlámal ho a podával jim. Vtom se jim otevřely oči a poznali ho. On jim však zmizel. Tu si mezi sebou řekli: "Což nám nehořelo srdce, když k nám na cestě mluvil a odhaloval smysl Písma?" Ještě tu hodinu se vydali na cestu a vrátili se do Jeruzaléma. Tam našli pohromadě jedenáct (apoštolů) i jejich druhy. Ti řekli: "Pán skutečně vstal a zjevil se Šimonovi." Oni sami pak vypravovali, co se jim přihodilo na cestě a jak Ježíše poznali při lámání chleba. « (Lk 24,13-35)
"Zůstaň s námi..." - Tak prosili učedníci při cestě do Emauz; děti kterým Ježíš žehnal; zástupy posluchačů, když skončil kázání; apoštolové při poslední večeři i věřící ve všech dobách.
A Ježíš s námi zůstává ve svátostech, zvláště v eucharistii - ve svatostáncích našich chrámů. Chce přebývat v našich srdcích. Potkáváme ho v našich bližních a můžeme se ho dotýkat při pomoci nejubožejším. Zůstal s námi také v Písmu svatém. Odtud k nám mluví svými slovy i příkladem. Dává nám pocítit, že je s námi na naší životní cestě.
Být s Ježíšem - k tomu je zapotřebí víry, důvěry, chtít být s ním celým srdcem. Být s ním znamená žít s ním, z něj a pro něj. Kdo je s ním, nemá výhrady k uskutečňování Boží vůle.
PŘEDSEVZETÍ, MODLITBA
Pohovořím si s Ježíšem o svém programu v příštích dnech a poprosím ho o požehnání, abych i při své všední činnosti byl s ním více spojen, abych každý den dobře začínal a dobře končil. Ve svých prosbách nebudu ale myslet pouze na sebe.Bože, Ty ve své církvi dáváš z křestního pramene život stále novým generacím; prosíme Tě za všechny křesťany: dej, ať svému křtu zůstanou věrní a žijí podle víry, kterou přijali. Skrze Tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s Tebou v jednotě Ducha svatého žije a kraluje po všechny věky věků. Amen
(závěrečná modlitba z breviáře)
POZNÁMKA
K oslavě Velikonoc patří mnohé tradice i užívání symbolů. Z pokrmů, které se při bohoslužbě na Boží hod velikonoční žehnají, jsou to nejčastěji beránci a další sladké pečivo i vajíčka. Tradice tohoto žehnání má souvislost s připomínkou apoštola Pavla: "Ať jíte či pijete či cokoli jiného děláte, všecko čiňte ke slávě Boží" (1 Kor 10,31). Jde o to, že požívání jídla má být posvátnou činností, proto se modlí před i po jídle, a při velikonoční slavnosti byly včera žehnány pokrmy. Vhodně vyjadřují, že ke společnému svátečnímu stolu zasedáme s Kristem. Připomínáme si, že Pán Ježíš po svém zmrtvýchvstání společně pojedl s apoštoly. Je zde vyjádření sounáležitosti a přátelský vztah s blahopřáním, které může doplnit i dělení požehnaného vajíčka.Vajíčka jsou symbolem nového života, a proto tak úzce souvisí s Velikonocemi.
Beránek jako symbol obětovaného a vzkříšeného Krista bývá doplňován praporcem vítězství, na němž je kříž. (Beránek ve SZ, viz text k meditaci na Zelený čtvrtek.) Zvolání: "Hle, Beránek Boží, který snímá hříchy světa!" pochází od Jana Křtitele a je opakováno před svatým přijímáním.
Oheň jako symbol lásky a síly Ducha svatého, od nějž byla zapálena velikonoční svíce symbolizující světlo Kristovo (viz meditace večera Bílé soboty "Noc bdění pro Pána").
Pomlázka - svazek spletených vrbových proutků coby nástroj k vyšlehání velikonočního obdarování. V křesťanské symbolice je důraz na to, že zlo patří odplácet dobrem.
V lidové tradici bývá "mrskut" děvčat (či vyšlehání žilou zvanou též korbáčem, tatarem, karabinou aj.) odůvodňován zmlazením, předáváním svěžesti, ohebnosti a zdraví mladého proutku. Svobodná děvčata za vyšlehání zavěšují mládencům na pomlázky barevné stuhy.
Feria secunda infra Octavam Paschæ; Maria Ægyptia (s. V.); Agapes et Chionia (304); Hugo, ep. Gratianopolitan (1132); Carolus Primus♦ (1922); Hugo♦, abbas Bonæ Vallis (1194); Celsus, ep. Armacan (1129); Venantius, Anastasius, Maurus, Paulinianus, Telius, Asterius, Septimius, Antiochianus, Gaianus (s. III/IV.); Valericus (s. VII.); Gilbertus, ep. Cathenen (ca. 1245); Ioannes Bretton♦ (1598)
© Životopisy zpracoval Jan Chlumský